کالجا،توماس و استریالوس(۲۰۰۵) در پژوهش خود چسبندگی هزینه های عملیاتی را مورد بررسی قرار داده اند،تحقیق آن ها نشان میدهد که هزینه ها در زمان افزایش سطح فعالیت بیشتر افزایش پیدا میکنند تا زمان کاهش سطح فعالیت این هزینه ها که چسبنده میباشند، با مدل سنتی هزینهیابی که در آ«ن فرض بر آن است هزینه ها متناسب با فعالیتها عمل میکنند متناسب میباشند. در این تحقیق نتیجه گیری می شود که هزینه های عملیاتی با افزایش ۱% درآمد فروش، ۹۷% افزایش مییابد اما با کاهش ۱%، درآمد فروش ۹۱% کاهش مییابد. این تحقیق در نمونه ای از شرکتهای امریکایی، فرانسوی، روسی و آلمانی انجام شده است.
نتایج این تحقیق به شرح زیر است:
۱٫هزینه های عملیاتی شرکتهای فرانسوی و آلمانی چسبنده تر از هزینه های عملیاتی شرکتهای روسی و امریکایی هستند.
۲٫نوع صنعت و نوع شرکت بر چسبندگی هزینه تاثیر دارد.
۳٫یکی از دلایل چسبندگی بیشتر هزینه ها در شرکتهای فرانسوی و آلمانی به روسی و آمریکایی تفاوت در سیستمهای مالیاتی این کشورها میباشد.
ﺑﻨﻜﺮوﻫﻤﻜﺎران (۲۰۰۶) ﺑﺎ ﺑﺮرﺳﻲ راﺑﻄﻪ ﺧﻮشﺑﻴﻨﻲ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖو رﻓﺘﺎرﻫﺰﻳﻨﻪﻫﺎ ﻧﺸﺎن دادﻧـﺪ، در صـﻮرت اﻓـﺰاﻳﺶ (ﻛـﺎﻫﺶ)ﻓـﺮوش، ﻫﺮﭼـﻪ ﺧﻮشﺑﻴﻨﻲ (ﺑﺪﺑﻴﻨﻲ) ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺑﺎﺷﺪ، ﻣﻴﺰان اﻓﺰاﻳﺶ (ﻛـﺎﻫﺶ) ﻫﺰﻳﻨﻪﻫﺎ ﺑﻴﺸﺘﺮﻣﻲﺷﻮد و ﺑﻪ ﻫﻨﮕﺎم اﻓﺰاﻳﺶ ﻓﺮوش، ﻫﺮﭼﻪ ﭘﻴﺶﺑﻴﻨﻲ ﺗﺤﻠﻴﻠﮕﺮان از ﻓﺮوش آﺗﻲ ﺑﻴﺸﺘﺮﺑﺎﺷﺪ، ﺗﻌﺪﻳﻼت اﻓﺰاﻳﺸﻲﻫﺰﻳﻨﻪﻫﺎ ﺑﻴﺸﺘﺮﻣﻲﺷﻮد
جولیا و البرتس (۲۰۰۸) در مقاله خود رابطه بین چسبندگی هزینه ها و محافظه کاری شرطی را مورد آزمون قرار دادند. تحقیق آن ها، برای یک دوره ۱۷ساله از سال ۱۹۸۸ تا ۲۰۰۴ بود. آن ها برای اندازه گیری چسبندگی هزینه از مدل آندرسون و همکارانش و برای اندازه گیری محافظه کاری از مدل باسو استفاده کردند. نتایج تحقیق آن ها نشان داد که افزایش در چسبندگی هزینه ها باعث افزایش در محافظه کاری می شود.
هامبورگ و ناسیو (۲۰۰۸) مدارکی را به دست آوردند که نشان میداد چسبندگی هزینه ها به صورت نامتقارن به رابطه بین سود و بازده اثر میگذارد همچنین چسبندگی هزینه ها به عدم تقارن زمانی در امدها منجر میگردد. آن ها همچنین در یافتند عدم تقارن زمانی در امد ها هم از سود تعهدی و هم جریان نقدی عملیاتی تاثیر می پذیرد. علاوه بر ان نتایج به دست امده از تحقیق مذبور نشان داد چسبندگی هزینه ها عدم تقارن زمانی در امد ها را بیشتر از فاکتور های حسابداری تحت تاثیر قرار میدهد.
بلکریشنان و سودرستورم (۲۰۰۸) چسبندگی هزینه ها را در بیمارستان های کالیفورنیا مورد بررسی قرار داد جمع هزینه ها و هزینه های نیرو انسانی سطح قابل توجهی از وجود چسیندگی را نشان داد.این تحقیق هزینه های امور خدماتی بخشها و همچنین هزینه ها ی مراقبت ا بیمار ها رابه صورت جداگانه بررسی نمود وجود چسبندگی در هزینه های مذبور به اثبات رسید.
یافته های کاما و ویس (۲۰۱۰) نشان داد که هدف گذاری سود توسط مدیریت از شدت چسبندگی هزینه ها می کاهد انگیزه ها و خط مشی های شرکتی به کاهش هزینه ها غیر ضروری در شرکت منجر میگردد و در نتیجه آن هزینه چسبندگی کمتری نسب به کاهش و افزایش سطح تولیدات نشان میدهد.
ﻳﺎﺳﻮﻛﺎﺗﺎ وﻛﺎﺟﻴﻮارا (۲۰۱۱) ﺑﻪ ﺑﺮرﺳﻲ ارﺗﺒﺎط ﺗﺼـﻤﻴﻤﺎت ﺳـﻨﺠﻴﺪه ﻣـﺪﻳﺮان ﺑـﺎ ﭼﺴـﺒﻨﺪﮔﻲ ﻫﺰﻳﻨـﻪﻫـﺎ ﭘﺮداﺧﺘﻪ و ﻧﺸﺎن دادﻧﺪ اﮔﺮﻣﺪﻳﺮان اﻧﺘﻈﺎر اﻓـﺰاﻳﺶ ﻓـﺮوش در آﻳﻨـﺪه را داﺷـﺘﻪﺑﺎﺷـﻨﺪ، ﭼﺴـﺒﻨﺪﮔﻲ ﻫﺰﻳﻨﻪﻫﺎ اﻓﺰاﻳﺶ ﻣﻲﻳﺎﺑﺪ. ﻧﺘﺎﻳﺞ اﻳﻦ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻫﻤﭽﻨـﻴﻦ ﻧﺸـﺎن داد، ﻣﻴـﺰان ﺧـﻮشﺑﻴﻨـﻲ ﻣـﺪﻳﺮان درﭘﻴﺶﺑﻴﻨﻲ ﻓﺮوش آﺗﻲ، راﺑﻄﻪﻣﻌﻨﺎداری ﺑﺎ ﭼﺴﺒﻨﺪﮔﻲ ﺑﻬﺎی ﺗﻤﺎم ﺷﺪه ﻓﺮوش ﻧﺪارد، اﻣﺎ ﺑﺎ ﭼﺴﺒﻨﺪﮔﻲ ﻫﺰﻳﻨﻪﻫﺎی ﻓﺮوش، ﻋﻤﻮﻣﻲ و اداری ارﺗﺒﺎط ﻣﺜﺒﺖدارد.
ﺑﻨﻜـﺮوﻫﻤﻜـﺎران ﺑـﺎ ﺑﺮرﺳـﻲ راﺑﻄـﻪ ﺧﻮشﺑﻴﻨﻲ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖو رﻓﺘﺎرﻫﺰﻳﻨﻪﻫﺎ ﻧﺸﺎن دادﻧـﺪ،در ـﻮرتاﻓـﺰاﻳﺶ (ﻛـﺎﻫﺶ) ﻓـﺮوش،ﻫﺮﭼـﻪ ﺧﻮشﺑﻴﻨﻲ (ﺑﺪﺑﻴﻨﻲ) ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺑﺎﺷﺪ، ﻣﻴﺰان اﻓﺰاﻳﺶ (ﻛـﺎﻫﺶ) ﻫﺰﻳﻨـﻪﻫـﺎ ﺑﻴﺸـﺘﺮﻣـﻲﺷـﻮد وﺑﻪﻫﻨﮕﺎم اﻓﺰاﻳﺶ ﻓﺮوش، ﻫﺮﭼﻪ ﭘﻴﺶﺑﻴﻨﻲ ﺗﺤﻠﻴﻠﮕﺮان از ﻓﺮوش آﺗﻲ ﺑﻴﺸﺘﺮﺑﺎﺷﺪ، ﺗﻌﺪﻳﻼت اﻓﺰاﻳﺸﻲ ﻫﺰﻳﻨﻪﻫﺎ ﺑﻴﺸﺘﺮﻣﻲﺷﻮد
بلکریسنان (۲۰۱۱) نشان داد که ساختار هزینه ها در شناسایی و مطالعه چسبندگی هزینه دارای اهمیت است آن ها در یافتند در شرکت هایی که هزینه ها غیر قابل کنترل بیشتری دارند (هزینه های ثابت) هزینه ها از چسبندگی بالا تری بر خوردارند.
بنکر و دیگران (۲۰۱۱) اشاره میکنند که شدت چسبندگی هزینه ها از حسابی به حساب دیگر و از صنعتی به صنعتی دیگر و از کشوری به کشور دیگر میتواند متفاوت باشد. آن ها همچین بیان می دارند اثرات تغییرات مقطعی و سری زمانی میتوانند در چسبندگی ها اشکار گردند.
۲-۴-۲- پژوهشها داخلی
شافعی و محمدزاده مقدم(۱۳۸۹) در مقاله ای تحت عنوان شواهد رفتار چسبندگی هزینه ها در شرکت های ایرانی و مطالعه تطبیقی آن با کشور های انگلیس، آمریکا، آلمان و فرانسه در دوره زمانی ۸۵-۱۳۸۰ به این نتیجه رسیدند که در ازای ۱ درصد افزایش در سطح فروش، هزینه های اداری، عمومی و فروش(SG&A) 43 درصد افزایش مییابد؛ در حالی که در ازای ۱ درصد کاهش در سطح فروش هزینه های اداری، عمومی و فروش ۳۲ درصد کاهش مییابد.
نمازی و دوانی پور(۱۳۸۹) به بررسی تجربی رفتار چسبندگی هزینه ها در بورس تهران پرداختند. نتایج این پژوهش که بر اساس اطلاعات شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، برای یک دوره ۱۰ ساله از سال ۱۳۷۷ تا ۱۳۸۶است، نشان میدهد در ازای ۱ درصد افزایش در سطح فروش، هزینه های اداری، عمومی و فروش ۶۵ درصد افزایش مییابد؛ در حالی که در ازای ۱ درصد کاهش در سطح فروش هزینه های اداری، عمومی و فروش ۴۱ درصد کاهش مییابد. همچنین نتایج برای۵۰ شرکت فعال در بورس و صنایع مختلف نیز ارائه شده است. در این پژوهش همچنین چگونگی تغییر در شدت چسبندگی هزینه ها در دوره های زمانی متفاوت و در میان شرکت های مختلف بررسی شده است. نتایج نشان میدهد، شدت چسبندگی هزینه ها در دور ه هایی که در دوره قبل از آن کاهش درآمد رخ داده، کمتر است. همچنین شدت چسبندگی هزینه ها برای شرکت هایی که نسبت جمع داراییها به فروش بزرگتری دارند، بیشتر است.
فصل سوم
روش شناسی تحقیق
۳-۱- مقدمه
پژوهش عبارت است از فرایند جستجوی منظم برای مشخص کردن یک موقعیت. بنابرین پژوهش فرآیندی است که از طریق آن میتوان درباره ناشناختهها به جستجو پرداخت و نسبت به آن ها شناخت لازم را کسب کرد. در این فرایند، از چگونگی گردآوری شواهد و تبدیل آن ها به یافته ها تحت عنوان «روششناسی» یاد میشود. روش علمی یا روش پژوهش علمی، فرایند جستجوی منظم برای مشخص کردن یک موقعیت نامعین است. همان گونه که ذکر شد روش تحقیق علمی، فرایند جستجوی منظم برای مشخص کردن یک موقعیت نامعین است و از مراحل منظم و پیوستهای تشکیل میشود تا امر تحقیق علمی را از آغاز تا پایان امکانپذیر نماید.