Bank Internet Payment System استاندارد BIPS که توسط کنسرسیوم تکنولوژی خدمات مالی ایجاد شده است, کوششی است در جهت تشویق شرکتها به انجام پرداخت, از طریق اینترنت با دیگر شبکه های عمومی. در واقع این استانداردها با افزایش سیستمهای پرداخت, محیط امن و قابل اطمینان برای ارتباط مشتریان و سیستمهای پرداخت ایجاد میکند.
Joint Electronic Payment Interactive, این استاندارد توسط کنسرسیوم وب جهانی بنیان نهاده شد, بین پروتکل های پرداخت ناهمگون ارتباط برقرار کرده و اجازه میدهد که کاربران, مناسبترین سیستم پرداخت را برای انجام مبادلات مالی انتخاب نمایند.
Open Financial Exchange استاندارد OFX که توسط شرکتهای مایکروسافت, CheckFree و IntuitInc ایجاد شده است, مخصوص مبادله داده های مالی بین مؤسسات مالی, بنگاه های کوچک و مشتریان از طریق شبکه اینترنت میباشد. می توانید اطلاعات بیشتری راجع به این استاندارد را در آدرس ذیل بیابید: http://www.ofx.net
Open Buying on The Internet استاندارد OBI که برای خرید B2B بر روی اینترنت طراحی شده است, یک رابطه تجاری بین سازمانها ایجاد میکند. این استاندارد از پروتکل SSL برای برقراری ارتباطات امن برروی اینترنت بهره میبرد. OBI در مبادلات حجیم و نیز مبادلات کوچک کاربرد دارد. می توانید اطلاعات بیشتری راجع به این استاندارد را در آدرس ذیل بیابید: http://OpenBuy.org
Open Profile Standard این استاندارد به یافتن کاربران و مشتریان قابل اعتماد برای تجارت الکترونیکی کمک میکند و وسیله ای برای مبادله اطلاعات حساس و مهم ( مانند اطلاعات شخصی و داده های مالی ) بین کاربران نهایی و سرویس ارائه میدهد.
Open Trade Protocol این استاندارد یک چهارچوب مشترک برای تجارت از طریق اینترنت فراهم میکند و قابلیتهایی برای جایگزین کردن سیستمهای جهان واقعی با متدهای پذیرفته شده داد و ستد, خرید و فروش و مبادلات مالی در دنیای مجازی را ارائه میدهد. می توانید اطلاعات بیشتری راجع به این استاندارد را در آدرس ذیل بیابید: http://www.otp.org
۲-۱۵-۱- نیازمندیهای کارکردی فروش در اینترنت
زمانی که عملیات فروش در اینترنت رایج شد شرکتها و سازمانها جهت انجام این عملیات به ابزارها و نرم افزارهائی نیاز داشتند تا بتوانند عملیات فروش از جمله تبلیغات، پرداخت وجه و تحویل کالا و خدمات را در اینترنت به طور کامل انجام دهند (توربان، ۲۰۰)[۲۴] . TCP/IP, کاوشگران وب, Commerce Web Server, رمز گذاری و Firewalls امکاناتی فراهم ساختند تا سایتهای اینترنت جهت بازاریابی و فعالیت های خدماتی ایجاد وگسترش یابند. این ابزارها و نرم افزارها زیر ساختار انجام فعالیت های تجاری online را میسر ساختند. جائیکه فروشگاه های مجازی همانند فروشگاه های فیزیکی دارای امکانات وسیع شدند. از جمله:
امکان مشاهده، جستجو و مقایسه برای خرید کالاها و خدمات
انتخاب کالاها و خدمات مورد نظر جهت خرید، انجام مذاکره وچانه زنی برای تعیین قیمت نهائی
اجرای سفارش برای کالا و خدمات مورد نظر
تأیید سفارش و کنترل موجودی انبار
پرداخت مبلغ سفارش به طرق مختلف ( معمولا” از طریق اعتبار )
بررسی اعتبار مشتری و تأیید خرید
بررسی ارسال کالا به مشتری
درخواست خدمات پس از فروش به مشتری و دریافت باز خور از مشتری
جهت برآوردن این توانائیها و قابلیتها، فروشگاه های اینترنتی باید حداقل دارای سه سیستم به هم پیوسته و وابسته به شرح ذیل باشند:
سیستم فروشنده یا فروشگاه الکترونیکی که کاتالوگ فروشنده را با محصولات به همراه قیمت محصولات و ترفیع فروش به نمایش بگذارد.
سیستم تراکنشی جهت پردازش سفارشها و سایر تراکنشها.
دروازه پرداخت[۲۵]، تا اینکه پرداختها را از طریق سیستمهای مالی موجود مسیر یابی کند.این کار را با هدف بررسی و تائیدکارت اعتباری و انجام عملیات اتاق پایاپای صورت میدهد .
۲-۱۵-۲- موانع فروش شبکه ای :
حتی اگر یک شرکت بتواند مقولات لجستیک را مدیریت و حل و فصل کند و تداخل کانالهای توزیع و فروش را کمتر کند، به صرف داشتن تعداد زیادی کالای در دسترس و نیز برچسب “برای فروش” نمیتوان تضمین کرد که بازدیدکنندگان سفارش خرید دهند. تحقیقات نشان میدهد که خریداران، گروه با درایت و آگاهی هستند. دلایل آن ها برای انجام ندادن معاملات، شامل موارد زیر است:
امنیت بر اساس مطالعه های انجام شده به وسیله Ernst & young در سال ۱۹۹۸ ۷۰% خریداران از طریق وب در مورد فرستادن شماره کارت اعتباریشان از طریق اینترنت احساس راحتی و امنیت نمیکردند.
مطالعه دیگری که به وسیله شرکتE-valuations انجام شد حاکی از آن بود که ۹۴% خریداران اینترنت با تمایل به خریدِ متوسط به بالا یا زیرمتوسط، درصورت حفاظت و تضمین امنیت شماره کارت اعتباریشان دربرابر کلاهبرداران، حاضر به خرید بیشتر به صورت on-line بودند. جدای از سیستمهای حفاظتی و امنیتی مانندssl یا set که پروتکلی برای کارتهای اعتباری هستند، فروشندگان اینترنت باید بتوانند حفاظت از اطلاعات مشتریان وامنیت فروش را تضمین کنند.
ریسک خرید
مانع دیگر دربرابر پذیرش معاملات اینترنت این است که مصرفکنندگان نمی توانند محصول (چه کالا و چه خدمات) را ببینند وبنابراین قادر به قضاوت درمورد کیفیت محصول مورد نظرشان نیستند. در تحقیقی که در سال ۱۹۹۷ به وسیلهیAmerica’s Research Group انجام شد، از تعدادی از مصرف کنندگان درخواست شد که درجه اطمینانشان را درمورد خرید حضوری ازفروشگاهها ونیز خرید به صورت(on-line) بیان کنند و پاسخ آن ها این بود که به طور تقریبی به نسبت ۱۰ به ۱ ترجیح میدهند که به صورت حضوری و از فروشگاههای واقعی خرید کنند.
حریم خصوصی
حریم شخصی و خصوصی ازموارد دیگر مورد توجه مصرفکننده بالقوه اینترنت است. بر اساس تحقیق انجام شده توسط GVU worldwide که در سال ۱۹۹۸ انجام شد ۹/۲۶% از مصرفکنندگان نسبت به محرمانه ماندن اطلاعات به وسیله شرکتهای فروشنده اینترنتی مردد یا بدبین بودند.
سهولت
مقولهی سهولت از دیگر موانعی است که بر سر راه خرید On-line وجود دارد. در حدود ۶/۲۲% از سوالشوندگان به وسیله مؤسسهی GVU world wide بیان کردند که انتظار سرعت و سهولت بیشتری در خریدهای اینترنتی دارند و میخواهند فاصله زمانی بین سفارش و تحویل کالا کمتر باشد.
عادتهای قدیمی
مشکل دیگر در فروش on- line تغییر عادات قدیمی مردم است. بر اساس تحقیقات مؤسسهی Amerrica’s Researrch Group، ۹/۱۴% از مصرف کنندگان همیشه از فروشگاه خرید میکنند، ۶/۱۱% تمایل به پرداخت پول نقد دارند و ۱/۱۱% هم از خرید حضوری لذت میبرند.
همگام با گسترش امکانات و تسهیلات و کم شدن پیچیدگیهای استفاده از اینترنت و خرید On-line، این درصد هم باید کاهش یابد. اما درهر صورت گروه اندکی که بر خرید رو در رو اصرار دارند باقی میمانند.
۲-۱۶-آمیخته های بازاریابی و اینترنت