“
۲-۱۱- گزارشهای مالی تعهدی
گزارشگری مالی تعهدی به تهیه صورتهای مالی و گزارشهای سالانه بر مبنای اطلاعات تعهدی اشاره دارد. صورتهای مالی بر مبنای تعهدی، اطلاعات حسابداری جامعتری نسبت به اطلاعات حاصل از سیستم سنتی حسابداری نقدی ارائه میدهد. صورتهای مالی بر مبنای تعهدی برای یک بخش، شامل صورت عملیات، صورت برنامه، صورت دارایی ها و بدهیها، صورت جریانهای نقدی، صورت مبادلات حسابهای مستقل و یادداشتهای همراه و مدارک مربوط به مدیر و حسابرس مستقل است. اگرچه ادعا می شود گزارشهای مالی تعهدی برای تصمیم گیریهای اقتصادی و هدفهای پاسخگویی سودمند است، اما در بخش خصوصی نیز دستیابی به این موارد، از طریق ارائه صورتهای مالی تعهدی تردیدآمیز است. از سوی دیگر، تهیه نسبتهایی که تنها بینشی در مورد هزینه ها و اثربخشی ارائه می دهند و در بیشتر مواقع برای اندازه گیری خروجیها و برامدهای محیطی بخش عمومی نامناسبند، ممکن است سودمند نباشد. بیشتر اطلاعات تهیه شده از طریق گزارشگری مالی با مبنای تعهدی، نظیر ارزیابی دارایی ها و حقوق مالکانه، نمیتواند در تصمیم گیری درباره عملکرد، پاسخگویی یا تصمیمهای تأمین مالی در بخش دولتی مورد استفاده قرارگیرد. با این حال، مراجعه به ارقام حسابداری تعهدی به عنوان ابزارهایی برای اندازه گیری و مدیریت مخارج دولت با سرعت در حال گسترش است(مهدوی و جلالیان پور، ۱۳۸۹).
۲-۱۲- بودجه بندی تعهدی
بودجه بندی تعهدی کامل به این معنی است که بودجهها و تخصیص منابع مالی با ارقام حسابداری تعهدی صورت میگیرد. تفاوت میان رقمهای نقدی و تعهدی می تواند با اهمیت باشد. اگر الگوی بودجه تعهدی، برای تخصیص منابع نقدی، انتخاب شود، به نظر میرسد ناسازه ویژهای در اندازه گیری بهای تمام شده برنامه ها در زمان تورم وجود داشته باشد. در واقع میتوان استدلال کرد که از آنجایی که منابع نقدی از سوی جامعه و از طریق مجلس تخصیص مییابد و برای ارائه خدمات به جامعه در اختیار دولت قرار میگیرد، بودجهبندی بر مبنای تعهدی الزامات پاسخگویی را برآورده نمیکند. اصطلاحاتی همچون «مازاد بودجه» یا «کسری بودجه» نمادهای سیاسی نیرومندی هستند. سیاستمداران اگر از کسری بودجه جلوگیری کنند، یا بودجه را متعادل سازند، ادعای موفقیت میکنند. در مورد تعریف کسری بودجه میان حسابداران و مدیران اختلاف نظر وجود دارد. ارقام ممکن است نتایج مبادلات نقدی را منعکس کنند اما استقراضها نادیده گرفته شوند. محاسبه کسری یا مازاد بودجه تحت تأثیر روشی قرار میگیرد که دولت مخارج سرمایهای یا جاری را ثبت می کند و نیز نوع سیستم حسابداری که با آن گزارشگری می کند. به طور سنتی مأموران دولت، بودجهها را بر مبنای نقدی تخصیص میدادند. پیشنهاد شده است که این وضعیت به مبنای تعهدی تغییر کند که هزینه هایی چون استهلاک یا حقوق معوق کارمندان را در بودجه سالانه در نظر بگیرد. این امر موجب تأکید بر تخصیص منابع بر مبنای ارقام تعهدی به جای تخصیص وجه نقد توسط مجلس می شود (کردستانی،۱۳۸۹).
۲-۱۳- اصل گزارشکری مالی:
به منظور تسهیل در امر اعمال کنترل و برقراری ارتباط بین مراکز تصمیم گیری و منطقه اجرای عملیات، هم در سطح خرد (هر یک از دستگاه های اجرای) و هم در سطح کلان(قوه مقننه وقوه مجریه)، تهیه و تنظیم و ارائه گزارشات در زمینههای مختلف به خصوص گزارشات مالی فعالیت دستگاه های اجرایی و در مجموع فعالیت قوه مجریه، امری است لازم و اجتناب ناپذیر. در غیر این صورت هماهنگی لازم و کافی بین ای دو مرکز ایجاد نخواهد شد و حاصل آن عدم نیل به کلیه اهدافی است که از قبل تعیین و مقرر گردیده است. از این رو مسئولین ذیصلاح و ذیربط گزارشات، منجمله گزارشات مالی را به طور مستمر تهیه و به مقامات ذیصلاح، از جمله مقام مسئول دستگاه اجرایی مربوط و قوه مقننه ارائه دهند.
گزارشات در زمینه مالی باید حاوی عملیات هر یک از حسابهای مستقل و تراز ترکیبی از کلیه آن ها باشد. در صورت لزوم یاداشتها، جداول، آمارهای توجیه و توصیحی نیز ضمیمه گردد همچنین گزارش از میزان اعتبار تخصیص یافته، میزان تعهدات باید همه ماهه تهیه و توام با رهنمودهای لازم به مسئولین دستگاه های اجرایی ارائه گردد.
علاوه بر گزارشات مالی مذکر، قوه مجریه می بایست گزارش سالانه از عملکرد بودجه را بر اساس عناوین و مندرجات قانون بودجه سال مربوط، تهیه و به قوه مقننه ارائه دهد. (حسینی عراقی، آفالو- حسابداری دولتی، ص۸۰ )
۲-۱۴-پیشینه تحقیق
۲-۱۴-۱- تحقیقات خارجی:
-
- آراجو مندس و همکاران[۱۳](۲۰۱۳)، در تحقیقی تحت عنوان «مدارک و شواهدی از مدیریت سود، استفاده از حسابداری تعهدی به عنوان ابزاری در اختیار حسابداری» به بررسی این موضوع می پردازند که در شرکتها نگرانی عمده در گزارشگری مالی بوده که تا چه حد مدیران در مدیریت سود شرکت دارند. در این مقاله تجزیه و تحلیل یک استراتژی خاص از مدیریت سود، هموارسازی درآمد، که هدف این است که کاهش تنوع درآمد در طول زمان به عنوان یک رفتار عقلایی، اجازه میدهد تا دستیابی به اهداف مختلف در دراز مدت ممکن شود. هدف از این مقاله شناسایی شیوه های هموارسازی درآمد در یک نمونه از شرکتهای ذکر شده در یورونکست لیسبون[۱۴] میباشد، اطلاعات مورد نیاز از پایگاه داده SABI، در طی یک دوره پنج ساله (۲۰۰۱-۲۰۰۵) جمع آوری گردیده است. نتایج حاصل از این مطالعه به ارائه بینشهایی در مورد ماهیت حسابداری و هموارسازی درآمد، به ویژه در استفاده از اقلام تعهدی که با یک تنوع مصنوعی کاهش مییابد می پردازد.
-
- بکر و همکاران[۱۵](۲۰۱۳) در تحیقی تحت عنوان «تعبیر حسابداری تعهدی و بودجه و پیکر بندی دوباره از هویت حسابداران بخش عمومی» چنین عنوان میکنند که زیر چتر مدیریت عمومی جدید (NPM) ، در سه دهه گذشته تحول گسترده حسابداری بخش عمومی و بودجه از نقدی به مبنای تعهدی تغییر کردهاست ولی بخش عمدهای از تحقیقات متعاقب آن، بیشتر در مورد ارزیابی فنی از این برنامه ها و کمتر در اطلاع رسانی دانش ما از تعامل بین این برنامه ها و حسابداران متمرکز شده است. این مطالعه نشان میدهد که چگونه هویت اعلانات آگاهی عامه از طریق معرفی از تعهدی بودجه بندی خروجی مبتنی بر (AOBB) هر دو کشور آلمان تبدیل شد. نتایج پژوهش نشان میدهد که گروه های مختلفی از حسابداران، به جای یکی، چالشهای متفاوتی در هماهنگی با AOBB داشته و هر گونه مصالحه و سرمایه گذاری را در توسعه حسابداری تعهدی به عهده داشته اند.
“