۲-۲۳-۵-۱- حمایت های مالی و رقابت های تجاری
پیش از آن که مسابقات جام جهانی فوتبال آغاز شود ، مدیران فروش و بازاریابی بنگاه های تجاری برنامه ریزی رقابتی خود را سامان میدهند.آن ها تلاش میکنند تا از فرصت پیش آمده برای معرفی توانمندی های خود و محصولاتشان در رویدادی که روزانه ۴/۱ میلیارد نفر بیننده تلویزیونی و ۴۰ میلیون کاربر اینترنتی دارد، حداکثر استفاده را ببرند و فروش محصول یا خدمات خود را افزایش دهند.به همین جهت به هرکجا که نگاه می کنید تبلیغات و آگهی های تجاری و تلویزیونی است که نشانه های رسمی بازی هاو حامیان مالی را به نمایش گذاشته است.فروشگاه ها پر از کالاهای تجاری با نشانه و لوگوی ویژه ی این بازی ها ست، حتی بر روی کالاهایی که جنبه ی سوغات و یادگاری دارند و متعلق به کشورهای مختلف است علائم تبلیغاتی حک شده اند.رسانه ها خیلی سریع الگو سازی می کنندو پوشش های خبری علاقه های ملی را تشدید و احساسات میهنی را سازماندهی میکنند.آن ها داستان های دلگرم میسازند و از پیروزی ها شادمانی و از شکست ها گریه و بیهوشی خلق میکنند.مباحث کارشناسی و تحلیل های ورزشی رونق میگیرد و بازگویی حواشی مسابقات به هیجانات مردمی می افزاید.بازیکنان علاوه بر بازی فوتبال در نقش مانکن و مدل نیز ظاهر میشوند و خود را برای باشگاه و باشگاه ها خود را برای شرکت های تجاری عزیز میکنند تا از حمایت های مالی آن ها برخوردار شوند. شرکت های تجاری از تمامی امکانات برای پیش برد امر بازایابی و فروش محصولات و خدماتشان استفاده میکنند. برخی از آنان همچون آدیداس ، کوکاکولا، جی وی سی و مسترکارت که دارای دو دهه سابقه ی حمایت و پشتیبانی مالی هستند . با پرداخت مبالغ نا چیزی به فیفا ، از مزایای بی نظیر تبلیغات در جام جهانی برخوردار میشوند. آن ها خوب می دانند که کارشان را چگونه انجام دهند.تأسيس شرکتی به نام « شرکت بینالمللی ورزش و تفریح » در اوایل دهه ی ۱۹۸۰ به منظور ایجاد رابطه بین فدراسیون های ورزشی نظیر ، فیفا ، یوفا و المپیک به منظور کنترل انحصاری بازاریابی و حق تبلیغ یکی از این موارد است.
حمایت مالی معامله ای تجاری و دو طرفه است به نحوی که طرفین قرارداد از آن منتفع شوند . به عبارت دیگر ، توافق یا معاهده ای است که شرایط آن کاملا ویژه بوده و به هردو طرف باید بها داده شود. امروزه دیگر برای هیچ باشگاه یا سازمانی پذیرفته نیست که به سراغ شرکتی رفته و برای موردی بدون آن که سودی درقبال آن داشته باشد ، تقاضایی بکند. اگر هم چنین تلاشی بکنید فورا در خروجی را نشان خواهند داد.
همواره صدها گروه و فرد درجستجوی مبالغ حاصله از حمایت های مالی در هر زمان ممکن هستند . بنابرین، درخواست های بسیار متعددی برای حمایت های مالی از حمایت کنندگان مالی بالقوه وجود دارد.
چنانچه پیشنهاد خود را به صورت ازپیش آماده و رسمی ارائه کنید ، اقبال شما درحفظ حمایت کنندگان مالی بهتر خواهد بود.
عموما یک باشگاه در جستجوی محل هزینه تجهیزات یا کالاهای خاص و منابع است. درعوض حمایت کننده مالی انتظار شراکت و یا در معرض گذاردن نام و نشان خود را دارد تا به تبلیغ نام و مارک تجاری ترغیب مردم به خرید محصولات آنان بینجامد.
اغلب هزینه ای که صرف حمایت مالی می شود ازمحل تبلیغات یا بودجه روابط عمومی است. بنابرین ، آماده باشید تا حمایت کننده را قانع کند که هزینه برای درج علامت شرکت برروی پیراهن های ورزشکاران شما بهتر از پول خرج کردن برای تبلیغات درروزنامه های محلی ، رادیو و تلویزیون است.(حسینی،۱۳۸۶: ۹)
۲-۲۳-۵-۲-انواع شرکت های تجاری حامی ورزش
۱- شرکتهای تجاری تولید کننده کالاهای ورزشی، که به تولید کالاهای ورزشی مشغول بوده و کالاهای آن ها مستقیماً به مصرف بخش ورزشی میرسد که بخشی از سرمایه هزینه شده توسط آنان برای ورزشکاران، با مصرف کالاهای ورزشی توسط ورزشکاران دوباره به خود آنان برمیگردد و بخش دیگری از سود نیز از طریق مصارف کالاهای ورزشی تولیدی این شرکتهای تجاری توسط مردم و دوستداران تیمها یا طرفداران ورزشکاران محبوب که تبلیغ کننده کالاهای این شرکتها هستند به آن ها برمیگردد (مثل شرکتهای آدیداس، نایک و ریباک).
۲- شرکتهای تجاری تولید کننده کالاهای غیرورزشی، بیشتر حامیان مالی ورزشها از شرکتهایی هستند که در زمینههای اقتصادی دیگر یا غیر ورزشی (کوکاکولا، مک دونالد و…) فعالیت دارند، در اینجا انگیزه برای فروش کالا به کسانی که در ورزش و امور مربوط به آن مشارکت دارند کمتر میباشد و هدف آن ها چنگ انداختن بر بازارهای بسیار وسیعتر از بازارهای مربوط به ورزش میباشد و برای نیل به این هدف از ورزش به عنوان یکی از ابزارهای مفید که میتواند زمینه را برای فروش بیشتر کالاهای آن ها فراهم آورد سود میبرند.
۲-۲۳-۵-۳- انواع حمایت های مالی از ورزش
ورزشهای شبه حرفهای و ورزشهای حرفهای ورزش حرفهای را میتوان به دو بخش حرفهای و شبه حرفهای تقسیمبندی نمود.
وقتی از ورزش حرفهای صحبت میکنیم منظور فعالیتهای ورزشی هستند که برای افراد درگیر در آن حمایت مالی را به دنبال میآورد. ولی در بسیاری از موارد ورزش حرفهای و شبه حرفهای را نمیتوان از هم مجزا نمود و در عمل جدا کردن آن ها به طور واقعی امکان پذیر نیست. زیرا در بسیاری از موارد ورزش حرفهای و شبهحرفهای ممکن است یکسان تلقی شده و از چند نوع حمایت مالی برخوردار گردند. این حمایتهای مالی از ورزشهای شبه حرفهای (عملاً آماتور) و حرفهای را میتوان به چند دسته تقسیم نمود.
۲-۲۳-۵-۳-۱- منابع حمایت مالی ورزش های شبه حرفه ای
۱) اولین نوع حمایت مالی از ورزشهای شبه حرفهای، شامل اشخاص غیرحرفهای میگردد که اسماً حرفهایاند که توسط دولت، ارتش، نظام سیاسی، سرویسهای شهری مورد حمایت قرار میگیرند، نمونه این نوع ورزشکاران در شوروی سابق یا کشورهای جهان سوم وجود داشته یا دارند.
۲) دومین نوع حمایت مالی از ورزشهای شبه حرفهای شامل اشخاص ورزشکاری است که با شاغل شدن در شرکتهای صنعتی و تجاری مورد حمایت مالی قرار میگیرند ولی عملاً افراد در این شرکتها مسئولیتی نداشته و فقط به امر ورزش در شرکتها پرداخته و به نوعی به مفتخوری عادت کردهاند.
۳) نوع سوم حمایت مالی از ورزشکاران شبه حرفهای شامل ورزشکارانی است که با کمک هزینه مراکز علمی و دانشگاهی، به عنوان تیم دانشگاهی مشغول به فعالیتاند. (مانند تیمهای دانشگاه های دولتی و خصوصی