اگر کاملاً موافق را با عدد ۵ و کاملاً مخالف را با عدد ۱ نشان دهیم و موضعهای بین آن ها را از یک تا ۴ نمرهگذاری کنیم، بیشترین و کمترین مجموع نمرات به صورت زیر خواهد بود:
۱۵۵= ۵× ۳۱ = پاسخ کاملاً موافق به تمام گویهها
۳۱ = ۱ ×۳۱= پاسخ کاملاً مخالف به تمام گویهها
ولی چون گویهها به صورت مثبت و منفی طراحی شدهاند نمرهگذاری به روش فوق باعث میشود که نمره ۱ در یک جا دال بر تلقی شدن گویه از نظر پاسخ دهنده جزء وظایف حسابرس میشود و در جای دیگر نشان دهنده عدم تلقی گویهای از جانب شخص پاسخ دهنده به عنوان مسئولیتهای حسابرسی تعبیر میشود. برای اصلاح این امر گویهها را بر اساس استانداردهای حسابرسی نمرهگذاری میکنیم. به این ترتیب که برای گویهای که بر اساس استانداردهای حسابرسی است نمرات بالای مقیاس را به سمتی اختصاص میدهیم که هر کس پاسخ را بر اساس استاندارد حسابرسی تعیین کرد نمره بالای مقیاس را بگیرد و برای گویهای که بر خلاف استانداردهای حسابرسی است گویهها را به سمتی نمرهگذاری میکنیم که پاسخهایی که آن ها را تأیید میکند نمرات پایین مقیاس را به خود اختصاص دهند. به این ترتیب اگر پاسخ دهندهای تمام گویهها را بر اساس استانداردهای حسابرسی تأیید یا نفی کرده باشد و در هر گویه نمره ۵ را به خود اختصاص دهد نمره او ۱۵۵ (۵×۳۱) خواهد شد (که حداقل از استفاده کنندگان آموزش دیده انتظار میرود که نمرات بزرگ هر گویه را به خود اختصاص دهند) و پاسخ دهندگانی که گویهها را بر خلاف استانداردهای حسابرسی علامتگذاری کنند نمرات پایین مقیاس را به خود اختصاص میدهند. به این ترتیب نمره کسی که در تمام گزینهها نمره ۱ را به خود اختصاص دهد ۳۱(۵×۳۱) خواهد شد و بقیه نمرات بین این دو عدد بدترین (۳۱) و بهترین (۱۵۵) نمره باید باشد.
۳-۷- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات
پایایی یا اعتبار یکی از ویژگیهای فنی ابزار اندازه گیری است. مفهوم یاد شده با این امر سروکار دارد که ابزار اندازه گیری در شرایط یکسان تا چه اندازه نتایج یکسانی به دست میدهد. برای محاسبه پایایی ابزار اندازهگیری شیوه های مختلفی به کار برده میشود که از آن جمله میتوان به روش تنصیف (دو نیمه کردن) و روش آلفای کرونباخ اشاره کرد. روش آلفای کرونباخ برای محاسبه هماهنگی درونی ابزار سنجش از جمله پرسشنامهها یا آزمونهایی که خصیصههای مختلف را اندازهگیری میکنند، به کار میرود که در این پژوهش از روش آلفای کرونباخ استفاده می شود.ﻓﺮﻣﻮل ﮐﻠﯽ آﻟﻔﺎی ﮐﺮوﻧﺒﺎخ ﺑﻪ ﺻﻮرت زﯾﺮ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ درآنK ﺗﻌﺪاد ﺳﻮاﻻت و وارﯾﺎﻧﺲ ﻫﺮ ﺳﻮال و وارﯾﺎﻧﺲ ﮐﻞ ﺳﻮاﻻت اﺳﺖ.
ﮔﻔﺘﻪ ﻣﯽﺷﻮد اﮔﺮ ﺿﺮﯾﺐ آﻟﻔﺎ ﺑﯿﺸﺘﺮ از ۷۰%=۷٫ ﺑﺎﺷﺪ، آزﻣﻮن از ﭘﺎﯾﺎﯾﯽ ﻗﺎﺑﻞ ﻗﺒﻮﻟﯽ ﺑﺮﺧﻮردار اﺳﺖ.
۳-۸- تحلیلهای آماری آزمون t استیودنت
داده های جمع آوری شده، با بهره گرفتن از مدلهای تئوریک مطرح شده در فصل قبل به کمک نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته شده و با توجه به این که در تحلیل آماری از آزمون T استیودنت استفاده شده است و با توجه به نوع سؤالات، میانگین نمونه ها را ۳ در نظر گرفته و P-Value (سطح معنیداری) کمتر از ۵% را به عنوان آستانه قبول یا رد فرض صفر در نظر میگیریم.
در تحلیلهای آماری، هدف ارزیابی و آزمون فرضیههای مطرح شده، با توجه به متغیرهای اصلی و فرعی و در نهایت مقایسه دیدگاه هر دو گروه پاسخ دهنده با توجه به میانگین پاسخهای داده شده میباشد، که در نهایت به تبیین معنیدار بودن تفاوت دیدگاه طرفین میپردازیم. تحلیلهای آماری با بهره گرفتن از آزمون T (یک نمونهای و دو نمونهای) با سطح خطای ۵% استفاده میکنیم.
آزمونt تک متغیره؛ برای ارزیابی همقوارگی یا یکسان بودن و نبودن میانگین نمونه ای با میانگین جامعه: با توجه به اینکه هرکدام متغیر های ما دارای چندین سوال میباشد و سوالات با طیف لیکرت نمره گذاری شده اند؛ برهمین اساس پس از جمع کردن متغیر ها و تقسیم بر تعداد تبدیل به متغیر کمی خواهند شد و آزمون متناسب آن آزمون t تک متغیره برای داده های کمی است.
۳-۸-۱-آزمونt استیودنت یک نمونه ای
آزمونtیک نمونه ای بر مبنای توزیعTیک آزمون پارامتری میباشد که در آن به بررسی تفاوت میان میانگین جامعه و میانگین نمونه انتخاب شده از همان جامعه پرداخته میشود.
فرضیات آزمون آن به شکل زیر میباشد.
در صورتی فرض صفر پذیرفته شود، بین میانگین جامعه و میانگین نمونه تفاوت وجود ندارد و اگر فرض یک پذیرفته شود بین میانگین جامعه و میانگین نمونه تفاوت وجود دارد.
در صورتی که واریانس جامعه معلوم باشد با محاسبه Z در پایین و مقایسه آن با در صورتی که |Z| > فرض صفر رد و فرض یک پذیرفته می شود.
Z=
در صورتی که واریانس جامعه معلوم نباشد با محاسبه T در پایین و مقایسه آن با در صورتی که |T| > فرض صفر رد و فرض یک پذیرفته می شود.
T=
۳-۸-۲- آزمونt استیودنت دو نمونه مستقل
آزمون نمونه های مستقل بر مبنای توزیعTیک آزمون پارامتری میباشد که در آن به بررسی تفاوت میان میانگین دو جامعه پرداخته میشود. از این آزمون، ازآنجایی که با دو جامعه سروکار داریم استفاده می شود.
فرضیات آزمون آن به شکل زیر میباشد.
در صورتی فرض صفر پذیرفته شود بین دو جامعه تفاوتی وجود ندارد و اگر فرض یک پذیرفته شود بین میانگین دو جامعه تفاوت وجود دارد.
اگر واریانس جامعه ها معلوم باشد با محاسبه Z در پایین و مقایسه آن با ازمون انجام می شود؛ در صورتی که |Z| > فرض صفر رد و فرض یک پذیرفته می شود.
Z=
اگر واریانس جامعه ها معلوم نباشد با محاسبه T در پایین و مقایسه آن با آزمون انجام می شود؛ در صورتی که |T| > فرض صفر رد و فرض یک پذیرفته می شود.
T=
که در آن
در نهایت آزمون میکنیم که آیا میزان تحصیلات پاسخ دهندگان با تاثیر گذاری هفت متغیر بر کارایی حسابریی ارتباط معنی داری دارد.
برای انجام این آزمون از آنالیز واریانس (ANOVA) استفاده میکنیم.
در حالتی که هدف مقایسه میانگین در دو گروه باشد مانند مقایسه ی وضعیت بهبود بیماران در دو گروه کسانی که از دارونما استفاده میکنند و کسانی که داروی خاصی را دریافت میکنند و یا مقایسه کشش نوعی سیمان که با دو فرمول مختلف به دست آمده است، آزمایش دارای یک عامل بوده که در دو سطح مختلف اندازه گیری می شود و با توجه به شرایط موجود به کمک آزمون های z نرمال یا t استودنت قابل بررسی میباشد.
اما بسیاری از این نوع آزمایش ها بیش از دو سطح یک عامل را شامل میشوند، در چنین حالتی یک ابزار مقایسه سطوح (تیمارهای) یک عامل استفاده از تحلیل واریانس یا ANOVA میباشد.
فرض کنید k جامعه داریم و از هر کدام n نمونه استخراج کردیم تعریف میکنیم:
Xij : مشاهده jام از جامعه iام
:میانگین کل مشاهدات
:میانگین مشاهدات جامعه iام
مجموع توان دوم خطا + مجموع توان دوم تیمار= مجموع توان دوم کل اختلاف ها
SST=SS(Tr)+SSE