-
-
- برون ریزی تنش ها : برون ریزی تنش ها ی خود ،بدون لبریز کردن کاسه صبردیگری ،یک روش مهم دیگر برای پیشگیری و مهار تعارض است . اغلب ، در جریان عادی زندگی ،ممکن است رهایی از تنش های ایجاد شده به شیو هایی صورت گیرد که در جریان عادی زندگی ،ممکن است رهایی از تنش های ایجادشده به شیوه هایی صورت گیرد که در ایجاد تنش کند مثلا فردی که برسر کسی فریاد می کشد و نا سزا میگوید خود رااز تنش رها میکند ،اما به همان نسبت ،تنش رادر شخص مقابل افزایش میدهد . در حالی که او میتواند در یک اتاق تنها و یا در برابر شخص بی طرفی که حاضر است به فوران برون ریزی احساسات او گوش کند ،شروع به داد و فریاد کند .تمرین های سخت و رقابت های ورزشی نیز میتوانند تنش فرد را کاهش دهند .
-
-
- افزایش حمایت عاطفی : اعضای خانواده و دوستان میتواند آمادگی فرد را برای در کیر شدن در تعارض های غیر ضروری کاهش دهد . بنابرین گسترش شبکه ارتباطی و دریافت توجه از اطرفیان تمایل به اختلاف و در گیری با دیگران را کاهش میدهد .
-
- بالا بردن تحمل و پذیرش دیگران :افزایش سطح تحمل و پذیرش دیگران میتواند تعارض نا معقول را کاهش دهد . سطح تحمل و پذیرش افراد تا حدودی به واسطه تربیت و حتی شاید عوامل ژنیتیک تعیین می شود،اما افراد میتوانند صبورتر و پذیرا تر از آنچه در حال حاضر هستند ،باشند . آموزش ابزار وجود افزایش و گسترش حمایت عاطفی در زندگی دور ه های عملی کسب مهارت های ارتباطی و دریافت بخشی از دانش مر بوط به درمان عقلانی –عاطفی ،برخی از راه های افزایش تحمل و پذیرش خود به شمار می رود .
کنترل مسائل : کنترل مسائل میتواند به اندازه «کنترل اسحله » برای رسیدن صلح جهانی اهمیت داشته باشد این رهنمود در کنترل تعارض های بین فردی به همان اندازه با ارزش است که در جلو گیری ملت ها مسائل میتواند مسائل زیر را در برگیرد :
-
- به جای بر خورد سریع و بلافاصله با مسائل بنیادی بهتر است از روش های دراز مدت در رسیدگی به کشمکش ها استفاده شود .
-
- بهتر است هر بار ، بابه یک موضوع برخورد شود .
-
- به جای برخورد با مشکلات بزرگ و دارای بخش های متعدد بهتر است آن ها را به واحد های کوچکتری تقسیم کرد.
-
- بهتر است کار را با مسائلی شروع کرد که به نظر میرسد به ساده ترین شکل و با رضایت همه افراد درگیر قابل حل میباشد .
-
- به مسائلی اصلی اختلاف پرداخته شود نه به مسائل حاشیه ای .
- معمولا بهتر است اختلاف نظر به شکلی مطرح شود که اعتقادات یک فرد را در بر ابر اعتقادات طرف مقابل ،بی ارزش نکند . در صورت امکان بحث با کلمات غیر عقیدتی مطرح شود . افراد باید در یانبد که چگونه میتوانند «نیاز های خود » را همراه با «نیاز های فرد دیگر ارضاء کنند (همان منبع )
-
در نهایت ،ارزیابی دقیق تمام پیا مدهاو بهایی که برای تعارض و کشمکش پرداخت ،میتواند فرد را از در گیر شدن در کشمکش ها ی بیهوده ،منصرف سازد .
ب) شیوه سازمان یافتن یک مؤسسه (یا یک رابطه ) با میزان تعارض هایی که در آن رخ میدهد ارتباط دارد . زمینۀ بروز تعارض در سازمان های دیوان سالاری متمرکز بیشتر از سازمان هایی است که در آن کنترل متمرکز کمتری وجود دارد (لیکرت و لیکرت ،۱۹۹۶). در این زمینه شخصیت مدیر و روش هایی که به کار میگیرد نیز ،دارای اهمیت است . مدیرانی که موضع دفاعی کمتری دارند و حمایت کننده هستند به افراد تشکیلات خود کمک میکنند تا از در گیر شدن در کشمکش های غیر ضروری بپرهیزد (نای ۱۹۷۳). وضعیت گروه نیز برمیزان تعارض هایی که بر آن به وجود می آیدمو ثر است . گر چه برخیاز انواع رقابت میتواند سالم باشد اما نتیجه پژوهش های انجام یافته حاکی از آن است که رقابت های مبتنی بربرد –باخت،؛منجر به تعارض می شود و امکان حل مؤثر کشمکش ها را کاهش میدهند (پریللتنسکی و همکاران ،۲۰۰۱). همچنین شیو ه هاو قوانین دارای طرح صحیح و بیان واضح ،که توسط افراد به درستی درک شده و مورد حمایت قرار گرفته است روند منظمی را خلق میکند که میتواند به تخفیف بحران و کاهش تعارض کمک کند (همان منبع).
۲-۳-۳- جرئت ورزی یا ابزار وجود
جرئت ورزی یکی از جنبههای قابل اصلاح ارتباط بین فردی است (هارجی و همکاران ،ترجمه بیگی و فیروز بخت ۱۳۷۷)و سابقه ای طول انی در رفتار درمانی دارد . سر آغاز آن به کار های سالتر (۱۹۴۹)وولپی (۱۹۵۸)باز میگردد (کریستوف و کلی ۱۹۸۵) . در دهه های اخیر توجه زیادی به این مبحث شده است و پژوهش های زیادی در این زمینه صورت گرفته و برنامه هایی تحت عنوان آموزش ابراز وجود طرح ریزی وجود طرح ریزی شده است که خود نشانگر اهمیت این جنبه از تعامل اجتماعی است .نتایج پژوهشهای مختلفی مانند تحقیقات آلبرتی و امو نر ۱۹۸۶)فلپس و استین (۱۹۸۷) کانتر و کانتر( ۱۹۸۸) راکوس (۱۹۹۱) حامی از آثار مثبت جرئت ورزی بررفتار اجتماعی و کنترل رفتار های غیر عادی است (هارجی و همکاران (۱۹۹۴)؛ ترجمه بیگی و فیروز بخت ۱۳۷۷ ) ابزار وجود برای بیان همه نوع احساسات ،به ویژه اضطراب به کار برده می شود . تجارب حاکی است که چنین ابزاری به منبع اضطر ب می انجامد . در حقیقت آموزش ابراز وجود و جرئت ورزی تکنیکی است که برای رفع اصطراب های حادث از روابط اجتماعی متقابل افراد به کار برده می شود ،به عنوان مثال اضطراب ناشی از عدم توانایی فرد در ابراز عقایدش به دوستان و یا دیگران با جرئت آموزی به خوبی درمان می شود و بسیاری از تعارض های بین فردی افراد کاهش مییابد (شفیع آبادی و ناصری ،۱۳۷۵). آموزش جرئت ورزی یک شیوه مداخله ساخت یافته است جهت بهبود اثر بخشی سبک ارتباطی ،که خاص افراد بیمار نیست ،بلکه امروزهدر حد وسیع در دنیای تجارت ،حتی در حوز های فروش و مدیریت نیز مورد استفاده قرار میگیرد (فنستر هایم؛نقل از چینی ۱۳۷۳).در واقع جرئت ورزی به فرد احساس خود کار آمدی و کنترل درونی می بخشد و این احساسات نیز در روابط متقابل با دیگران اعتماد به نفس و عزت نفس را تقویت میکنند (ویلسون و کالویس ،۱۹۹۳).
۲-۳-۳-۱- تعریف جرئت ورزی
به عقیدهصاحب نظران جردت ورزی یا ابراز وجود شیو ه ا ی از ابراز نیاز ها ،خواسته ها و احساسات است که به معنای به رسمیت شناختن حقوق خود در عین احترام گذاشتن به حقوق دیگران است ،در واقع هدف ابراز وجود حمایت از حقوق شخص ،بدون تجاوز به حقوق دیگران است .