در حالی که طرحهای جامع و تفصیلی در ایران تنها پاسخگوی معضلات توسعه کالبدی شهر بوده و توانایی هدایت نظام مند آفرینش منظر شهری مطلوب و حفظ و ارتقای مطلوبیت های بصری را ندارد. امروزه کلانشهرهای برجسته نظیر تهران برای جذب سرمایه، استعدادهای درخشان و اتفاقات بینالمللی (برگزاری رویداد های علمی ، هنری ، ورزشی، سیاسی و به خصوص جلب گردشگر …) با یکدیگر به رقابت برخاستهاند. در چنین شرایطی تدوین چشم اندازهای واضح و روشن از آینده شهر در ابعاد گوناگون امری ضروری است .
با مطالعه پیشینهها و پژوهشهای صورت گرفته در داخل و خارج میتوان دریافت که برای دستیابی به موفقیت در امر مدیریت بصری وجود سیستمهای مدیریت شهری مجهز به مجموعهای از نیروهای فنی و تخصصی ، بهرهگیری وسیع از نیرو های نظام مهندسی، قرارگیری مشاورین طرحهای جامع و تفصیلی در کنار شهرداریها و وجود تشکیلات کارآمد ویژۀ پیگیری و مدیریت سیما و منظر عمومی برای کنترل نمای شهری و در نهایت پذیرفتن نمای ساختمانها(که سیمای روستا وشهر را تشکیل میدهد) جز حقوق ساکنان و وضع قوانین و مقررات در این زمینه است. با توجه به مبانی نظری بررسی شده و همچنین مطالعه قوانین موجود سیما و منظر تهران مدل تحلیلی زیر برای این پژوهش در نظر گرفته شده است
مفهوم
ابعاد مدیریت بصری
مؤلفه ها
شاخص ها
مدیریت بصری
برنامه ریزی وطراحی کیفیت بصری
۱- اقتصادی
۲- کالبدی _ بصری
۳- ادراکی _ اجتماعی
۴- طبیعی و زیست محیطی
۵- تاریخی
-
- ظرفیت های اقتصاد کلان تهران برای تحقق کیفیت بصری
-
- ترجیحات و تمایل سازندگان به هزینهکرد برای کیفیت بصری
-
- سواد و ذائقه بصری عمومی
-
- وجود ملاحظات بصری در برنامه های توسعه شهری(جامع و تفصیلی)
-
- وجود ملاحظات بصری در ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری
-
- وجود ملاحظات الزام آور بصری در بررسی و پذیرش الگوها و نقشه های معماری و طراحی شهری در شهرداری
-
- وجود ملاحظات ادراکی- اجتماعی در ضوابط ومقررات شهرسازی و معماری
-
- وجود ملاحظات طبیعت محور در ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری
- وجود ملاحظات تاریخی در ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری
سازماندهی تحقق کیفیت بصری
-
- کنشگران
-
- روابط معطوف به هدف
- تقسیم کار
-
- ترجیحات و اهمیت مدیریت بصری برای مدیران ارشد شهرداری
-
- هدفمندی فرایند های سازمانی شهرداری برای تحقق کیفیت بصری
-
- کارآمدی روابط میان سازمانی برای تحقق کیفیت بصری
- نظام تقسیم کار روشن و کارآمد بین کنشگران برای تحقق کیفیت بصری
سازماندهی تحقق کیفیت بصری
-
- کنشگران
-
- روابط معطوف به هدف
- تقسیم کار
-
- ترجیحات و اهمیت مدیریت بصری برای مدیران ارشد شهرداری
-
- هدفمندی فرایند های سازمانی شهرداری برای تحقق کیفیت بصری
-
- کارآمدی روابط میان سازمانی برای تحقق کیفیت بصری
- نظام تقسیم کار روشن و کارآمد بین کنشگران برای تحقق کیفیت بصری
هدایت تحقق کیفیت بصری
-
- رهبری
-
- ارتباط
- انگیزش
-
- وجود و کارآمدی مشارکت مردمی و سرمایه گذاری بخش خصوصی
-
- نهادسازی و اثربخشی تشکیلات مدیریت پیگیری و هماهنگی تحقق کیفیت بصری
- وجود و کارآمدی نظام و مکانیزم های انگیزشی کنشگران برای تحقق کیفیت بصری
کنترل و نظارت تحقق کیفیت بصری
-
- ارزیابی و مشاوره
-
- ماهیت و رویه نظارت
- ارائه گزارش (بازخورد)
-
- ترجیحات و اهمیت تحقق مدیریت بصری در وظایف شهرداری
-
- کارآمدی و پشتوانه قانونی برای تحقق کیفیت بصری
- وجود ضمانت اجرایی برای ملاحظات بصری در برنامه های توسعه شهری
جدول(۲-۴):مدل تحلیلی، منبع: نگارنده
.
فصل سوم :
روش تحقیق
مقدمه :
در این فصل خلاصهای از مراحل اصلی پژوهش، شامل روش پژوهش، جامعه پژوهش، نمونه پژوهش، زمان انجام پژوهش، متغیر های مورد بررسی، ابزار گرد آوری داده ها، روش تحلیل داده ها و محدودیت های پژوهش توضیحاتی ارائه میگردد.
۳-۱-روش تحقیق:
این تحقیق بر اساس هدف کاربردی است در این نوع از تحقیقات با بهره گرفتن از زمینه و بستر شناختی و معلومات فراهم شده برای رفع نیازمندیهای بشر و بهبود و بهینه سازی ابزارها، اشیا و الگو ها در جهت توسعه رفاه و آسایش و ارتقای سطح زندگی انسان مورد استفاده قرار میگرند. (حافظ نیا، ۶۱:۱۳۸۹)
تحقیقات کاربردی را میتوان به دو دسته ی تحقیقات توسعه ای و تحقیقات عملی تقسیم بندی کرد که البته تحقیق حاضر از نوع تحقیقات عملی است . این نوع از تحقیق را باید تحقیقات حل مشکل نامید و آن ها را نوعی تحقیق کاربردی محسوب کرد زیرا نتایج آن مستقیما برای حل مسئله خاص در یک سیستم به کار گرفته میشود. تحقیقات عملی نوعا خصلت محلی و موضعی دارد و معمولا خاصیت تعمیم پذیری زیاد ندارد. بر اساس ماهیت و روش ، تحقیقات علمی را میتوان به پنج گروه تقسیم کرد که عبارت اند از: تحقیقات تاریخی،توصیفی،همبستگی،علی و تجربی(آزمایشی). که پژوهش حاضر از نوع تحقیقات توصیفی است.در این نوع از تحقیقات محقق به دنبال چیستی و چگونه بودن موضوع است ومیخواهد بداند ماهیت پدیده،متغیر، شی یا مطلب چیست و چگونه است. به عبارت دیگر این تحقیق وضع موجود را بررسی میکند و به توصیف منظم و نظام دار وضعیت فعلی آن میپردازد و ویژگیها و صفات ، ماهیت ، فرایندها و روند های آن را مطالعه و در صورت لزوم ارتباط بین متغییر ها را بررسی می کند. برای پیشبینی و برآورد وضع آتی و آینده امری که موضوع برنامه ریزی است دانستن وضع گذشته و حال آن امر یا موضوع و نیز آگاهی بر رفتار متغییرها و پارامترها و تعیین روند و ضریب تغییرات آن ها و شاخص سازی برای برآورد و پیشبینی آن ها ضرورت دارد. دستیابی به این شاخصها و تبیین وضع موجود و استوارسازی آینده بر پایه وضع موجود مستلزم تحقیقات توصیفی است. (بازرگان و دیگران،۱۳۷۶،۸۲) .از آنجایی که در آزمون فرضیات تحقیق حاضر از تحلیل نتایج پرسشنامه استفاده شده است ، باید تأکید کرد که روش پژوهش کمی و از نوع پیمایشی میباشد.
۳-۲- جامعه آماری: